OBSERWUJĄ

piątek, 12 lipca 2013

JOGURT NATURALNY SOJOWY - DOMOWEJ ROBOTY

Hej, od dłuższego czasu ogarniałam jak zrobić sobie jogurt typowo wegański i jak najmniej zachemiony. Dziś moge Wam rzec, ze udało mi się :) Zrobienie jogurtu naturalnego na bazie mleka sojowego jest mozliwe. Pewnie żadna to nowość, jednak!Moja pierwsza próba była nieudana gdyż zastosowałam jako baze kultur bakteryjnych jogurt sojowy waniliowy firmy Alpro. Powodem porażki było a. jogurt był słodzony i nie sfermentował (najprawdopodobniej) lub w jogurcie była za mała ilośc żywych kultur bakteryjnych. 

Niestety nie mogłam nigdzie kupic jogurt naturalnego sojowego, zamawiac przez net też mi się finansowo nie kalkulowało. Wyszperałam w necie, że mozna kupić zywe kultury bakterii jogurtowych, które fermentują również z mlekiem sojowym. Koszt jednej saszetki to ok 4,55 pln na ok. 4 litry jogurtu, później cykl zaczyna się od nowa (przy kolejnych fermentacjach jogurt robi sie zbyt wodnisty dlatego nalezy użyć nowej saszetki ze świerzą dużą ilością bakterii). Żeby jogurt sfermentował należy zaszczepić mleko ŻYWYMI bakteriami jogurtowymi (nie jakimikolwiek), ich stężenie musi wynosić 10 mld. 

Zastanawiam sie czy można byłoby użyć kultur bakteryjnych, które sprzedawane są w aptekach jako probiotyki?Wypróbuję to :) A teraz o samym jogurcie, smakuje tak jak mleko sojowe, konsystencja nie jest zbyt ścisła, ja lubię takie kremowe, wiec jogurt mógłby być bardziej ściśnięty, no cóż nie można miec wszystkiego!Sądze, że to i tak super opcja bo wiesz co jest w jogurcie, nie ma w nim żadnej chemii, ktora sprawi, że jogurt będzie stał 3 lata. Jak ktoś chętny to niech się pobawi, ja zaczynam :)

W Agrovis można kupić saszetki, wychodzi taniej niż w naturalnym jogurcie, ale tam też można ;)Ja kupiłam w Agrovisie bo po co przepłacać?Sprzedają również bakterie kefirowe, które u mnie też czekają na zrobienie :)

Od biedy ktoś kto jest  na diecie witariańskiej też mógłby taki jogurt jeść, 
fermentacja odbywa sie w temperaturze do 40 st :D

Niektórzy robią jogurt na bazie mleka sojowego ale dają kultury bakterii z jogurtu wykonanego na mleku krowim (hmmm, mało to wegańskie, w końcu dajesz do swojego jogurtu jakąś tam część mleka krowiego). Kwestia do rozważenia i osobistej decyzji. 


Jogurt mozna sobie pomieszac na świerzo z owocami i masz owocowy, 
lub dodawac do szejków czy lodów.


Moja jogurtownica została zakupiona tu, fajna opcja bo dają do niej 14 pojemników, wiec wyjmując gotowy jogurt możesz wkładac juz następny :D Koszt to ok 100 pln. Ta opcja dobre  jest dla rodzin lub tych, którzy jogurtu jadają dużo.

Inne opcje na ogrzanie jogurtu:

1. dehydrator, niestety trochę hałasuje, a jogurtownica nie, nie mozna robić dwóch rzeczy na raz :P
2. piekarnik, ponoć sa tacy którzy tak robia,
3. można też zawinąc w koc i postawić koło kaloryfera, to raczej zimą :)

Jogurt z mlekiem krowim pewnie wyjdzie w każdych warunkach, mam wrażenie, ze mleko sojowe jest bardziej delikatne i trzeba bardziej skrupulatnie zapewnić odpowiednie warunki fermentacji. 





Dziś rząd odrzucił ustawę o rytualnym uboju zwierząt, bardzo się cieszę, że wolno ale jednak czegoś się uczymy ...  choć to pewnie chwyt marketingowy Tuska, któremu pali sie grunt pod nogami :)
Pali, nie pali i tak wolę Tuska niż homofoba i konserwatywnego Herr Kaczora :D

4 komentarze:

  1. fajnie wyszedł! co prawda od dziecka byłam uczulona na mleko, więc nie mam nawyku jedzenia jogurtu i sięgam po niego tylko od czasu do czasu, to jednak podoba mi się w kuchni wegańskiej to pole do eksperymentów. ostatnio próbowałam zrobić jogurt owsiany, wyszedł gęsty, ale przeszkadzały mi otręby, które się nie zblendowały w mleku (może trzeba było odcedzić przez gazę). Koniec końców zostawiłam jeszcze na jeden dzień, a potem o nim zapomniałam:D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja też od dziecka mam nietolerancje laktozy, ale to w przeciwieństwie do alergii ma działanie utajone (teraz moje neurologiczne problemy:]), lekarze nic z profilaktyki sobie nie robią, jedynie o niej mówią ale chyba nie wiedza co ona oznacza:]. Jogurt owsiany brzmi dobrze, płatki owsiane zawsze lubiłam, niestety mają gluten, a tego tez nie toleruje wiec pozostają mi inne opcje...te otreby namoczyłas wczesniej?Jedynie to przychodzi mi do głowy, bo wybitną kucharką raczej nie jestem :D Looknij na tej stronie, może coś ciekawego odnośnie tego jogurtu znajdziesz,
      http://weganie.blogspot.com/2012/03/owsiany-jogurt-diy.html

      Usuń
  2. czy ten jogurt wychodzi z mleka sojowego z biedry?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z mleka z biedy pewnie 4 Ci wyjda tak jak opisuje to producent bakterii jogurtowych. 10 wychodzi z soi organicznej , z której robie mleko, soja kosztuje ok 5 pln więc ta sama cena, jedynie musisz spędzic kilka minut na zrobienie mleka

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...