OBSERWUJĄ

sobota, 24 sierpnia 2013

FERMENTOWANA SOJA!

Hej Dziewczyny!Jak wiecie soja to podstawa diety wegetariańskiej, powód jest bardzo prosty, kazdy z nas musi dostarczac swojemu organizmowi jakąś część białka. 

Do tej pory trwają spory ile tego białka powinno się znajdowac w zrównowazonej diecie?Ja jestem co raz bardziej przekonana, ze odpowiedz dyktuje nam natura. Mianowicie!Skład mleka matki, którym karmione jest niemowlę zawiera ok. 10% białka, jak wiemy mleko matki jest dla dziecka w najzdrowsze, wiec na logikę wychodzi, ze i proporcje są dobre :) Znajduje to potwierdzenie w diecie dr Grahama 811 (jak on tłumaczył te proporcję tego nie wiem, do tej pory ksiażki nie przeczytałam :]).

Poza białkami, potrzebujemy równiez jakąś częśc tłuszczy, w których wchłaniają się witaminy, tłuszcz stanowi równiez 60% naszego mózgu co znaczy, ze zdrowe tłuszcze pozytywnie wpływają na rozwój i pracę mózgu (to też wszyscy wiemy). Sadze, że skoro 10% białka to minimum do prawidłowego rozwoju to kolejne 10 na niezbędne tłuszcze (których zbyt wiele w diecie nie powinno być z wiadomych przyczyn). 

Resztę stanowią weglowodany, które są bezposrednią pożywką dla naszych mięśni i narządów. Cokolwiek byśmy nie zjedli czy to białka czy tłuszcze to nasz organizm żeby zasilić sie energią z nich najpierw musi zmienić je w cukry proste (weglowodany). Zjadając bezposrednio weglowodany, od razu dajemy sobie energię, a nasz organizm zamiast pożytkowac tę energię na proces trawienia białek czy tłuszczy pożytkuje je np: na sport? :)

Wracając do soi, chciałam Wam przedstawić dwa sposoby na fermentowanie soi. Póki co na swoim koncie mam doświadczenia z fermentacją jogurtu sojowego (poprzez żywe kultury bakterii jogurtowych w połaczeniu z mlekiem sojowym).

1. Fermentacja soi przy użyciu bakterii Bacillus Natto. Natto jest jedynym naturalnym pokarmen na świecie , który zawiera witamine K2, zainteresowałam sie tym tematem gdyż ostatnio moja Pani doktor zapisała mi suplementy witaminy K2. Warto zainteresowac sie witaminą K2, gdyż ma bardzo dobre właściwości, szczególnie dla wzmocnienia kości. Witamina K2 poprawia wchłanialność wapnia w kości (jak fosfor, w odpowiedniej proporcji :).


O witaminie K2, możecie poczytać u Pepsi Eliot, bardzo polecam tego bloga, Pepsi potrafi bardzo ciekawie pisac o zdrowym żarciu i o sporcie (jest maniaczką biegania). Pepsi porusza bardzo wiele ciekawych zagadnień zwiazanych z dietą, witaminami, treningiem, bez zbędnych ceregieli, prosto z mostu, z dozą sarkazmu, zakrawając o szydere, tak jak najbardziej lubię, czytam namiętnie :D

Tu macie lina, z przepisem jak zrobić natto w domu. 
I tutaj można kupic suche natto i dodawac do jedzenia.

Natto ma 18 g białka/100g więc wynik dobry (choć w porównaniu z ziarnem dojrzałym prażonym słabszy, te mają wartość 40g/100g!). Szklanka Natto dałaby nam 45g białka, z kolei szklanka prażonej soi daje nam 100g białka, madness!:) 

Natto przy moich nietolerancjach i ubytku gęstości kości wywołanych przez sterydy jest idealne!
Naturalne suplementy witaminy K2, które znalazłam (firmy Solgar) produkowane sa z ekstraktu z natto. Koszt takiej buteleczki witaminy K2 jest spory bo ok110 pln. Patrząc na to wybieram opcję wykonywania natto z bakterii w domu!Skoro udało mi sie zrobić jogurt to fermentowaną soję tez zrobię :)

Póki co nie mam na to czasu, ale sądze że w Kanadzie spróbuję :)




2. Fermentacja soi przy użyciu drożdzy (kultury grzyba Rhizopus Oligosporus)Tempeh.

Tempeh ma niewiele większą dawkę białka niż natto, 19g/100g. Niestety jeśli o mnie mowa tempeh nie wchodzi w grę (nietoleruje drożdzy), tempeh powstaje włąsnie dzięki drożdzom.

Startery drożdzy tempehowych możecie kupić tu, a tu przepis jak wykonac tempeh.





 



Jak dla mnie tempeh wygląda apetycznie, z tego co znalazłam w necie to jest sporo sposobów na przyrządzenie tempeh, widziałam wersje grillowane, pieczone na patelni, doprawiane ziołami. W przeciwieństwie do natto, które wygląda jak typowy splesniały i obslizgły glut:)

...jaśli ktoś spróbuje zrobić w domu tempeh lub natto to poproszę o relacje :D



Jeszcze jedna ciekawostka, czasami polecam Wam przydatne strony, dziś adekwatnie do posta to strona ile kalorii, poza standardowymi BTW, sa równiez rozpisane zawartości witamin, minerałów, soli mineralnych. Poza ta stroną lubie też (z polecanych juz wczesniej) ile waży

POZDRAWIAM

HM ;)

6 komentarzy:

  1. Pierwszy raz spotkałam się z takim stwierdzeniem jak fermentowana soja. Przydatne, naprawde! ;00



    Bardzo bym chciała abyś stała się częścią ideii, którą właśnie tworzymy :) Tematyka oscyluje w tematy Ci bliskie - ćwiczenia, dieta ale także zaburzenia odżywiania. Widzę, że jesteś biegła w tym temacie także przyda się każda opinia. Zapraszam -> http://dzisiejsza-nadzieja.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zapowiada sie ciekawie, możesz na mnie liczyc :)

      Usuń
  2. Powiem szczerze, że po raz pierwszy słyszę o czymś takim jak fermentacja soi.

    Ciekawa jestem jak to smakuje... To drugie na jednym zdjęciu przypomina ten biały brzeg z sera camembert :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bo tempeh powstaje dzięki drożdzom, znaczy się jest to sojowy grzybek :D

      Usuń
  3. pierwsze 4 zdjecia jak z horroru :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. hahahah włacha!Raczej nie wygląda apetycznie ale wartości odzywczych jest mnóstwo :)

      Usuń

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...